Mnoho ľudí má v dnešnej dobe problémy so spodnou chrbticou a to najmä vďaka stereotypom, ktoré denne vykonáva. Väčšinu dňa sedíme v práci, za počítačom, v aute, pri telke a keď je potrebné vykonať opačný pohyb ako napríklad zohnúť sa po niečo na zem alebo sa zakloniť, nastáva problém. V lepšom prípade nás začne pichať v krížoch a v tom horšom nám vyskočí platnička. Okrem bolesti v chrbte však nadmerné sedenie pôsobí aj inde. Jednou z hlavných príčin problému je zatuhnutý a neaktívny Psoas.

(klikaj na obrázok a spusti sa ti video)

Psoas, alebo štvorhlavý driekový sval, je považovaný za omnoho viac ako len sval, ktorého úlohou je stabilizovať trup. Je to najhlbším svalom ľudského tela, ktorý vplýva na rovnováhu kostry, silu, flexibilitu, mobilitu kĺbov, rozsah pohybu, a fungovanie vitálnych orgánov. Rastie z bokov chrbtice z dvanásteho hrudného stavca (Th12) od každého z piatich stavcov driekovej chrbtice. Odtiaľ sa ťahá smerom dolu cez brušnú dutinu, prechádza panvou a napája sa na stehennú kosť. Je to jediný sval, ktorý priamo spája chrbticu s nohami, používame ho pri kráčaní a udržuje nás vo vzpriamenej pozícií. Stabilizuje chrbticu a vytvára v brušnej dutine priestor pre naše vitálne orgány. Psoas je taktiež spojený cez spojivové tkanivo (fasciu) na bránicu, čo má vplyv na náš dych a reflex strachu.

Slabý a zatuhnutý psoas môže priniesť zdravotné problémy ako bolesť spodného chrbta, menštruačné bolesti, neplodnosť, problémy s platničkami, skolióza, degenerácia bedrového kĺbu, zápal sedacieho nervu, bolesť kolien a problémy s trávením. Zároveň stav psoasu priamo vplýva aj na orgány, prúdenie tekutín v tele, vytvára tlak na nervový systém a ovplyvňuje bráničné dýchanie.

Uvoľnenie bránice a psoasu môžeme teda považovať za jedny zo základných krokov k zlepšeniu nášho fyzického, ale aj mentálneho zdravia. Psoas je zároveň úzko prepojený so základnými fyzickými a emocionálnymi reakciami. Chronicky stuhnutý psoas neustále signalizuje telu, že ste v nebezpečenstve, čo postupne vyčerpáva nadobličky a oslabuje imunitný systém.

Aby sme psoas a spodnú chrbticu odblokovali, potrebujeme sa čo najviac hýbať. Je mnoho rôznych cvičení, no tentoraz by som rada zdôraznila “vlnky” v chrbtici. Vlnenie sa v driekovej oblasti je veľmi efektívne a nepotrebujete na to žiadne cvičebné pomôcky. Najdôležitejšie je však začať, preto sledujte animáciu a vyskúšajte, ako je na tom vaša chrbtica.

O tom ako funguje psoas sa dočítate na mnohých stránkach alebo v učebniciach anatómie. Ja som vychádzala najmä z vlastnej skúsenosti (keďže som dizajnér a sedenie malo svoj dopad aj na mňa) a zároveň z viacerých zdrojov. Jedným z nich je článok od Martina Ďuriša alebo praktická skúsenosť učiteľov z Tribe